Странице

понедељак, 13. фебруар 2023.

Мирослав ТОДОРОВИЋ: ИЗМЕЂУ ЛОГОСА И КОСМОСА

ИЗЕМЕЂУ ЛОГОСА И КОСМОСА  

Песникиња Валентина Новковић

Валентина Новковић: НЕБОГЛЕДНИ ПЕВ, АСоглас, Зворник, 2022.

Збирка песама Небогледни пев потврђује да је наслов  монограм садржине сугерише тематску вертикалу  око које се роје песме уоквирене поетичком доследношћу саопштавања земаљског и небеског. „Ово није небо већ земљино огледало…“стих је Симовићев  што указује метафизичку универзалност логоса и теме из које настаје поезија  духа. Тема неба је од искона уткана у човеково биће и поимање судбине.

Старинско веровање о Небу Оцу и Мајци Земљи присутно је и у поезији појединих српских песника. Небо представља Божји дом, Дом целога Света. Душе праведника према хришћанском веровању одлазе на небо, у Рај[1]“Оно што данашња наука зна логос поезије је знао на почетку. Као што је живот на земљу стигао из космоса и „знање долази из космоса, наш вид је његов најсавршенији пријемник. Имамо два ока: земаљско и духовно. Треба настојаи да она постану једно. Универзум је жив у свим својим манифестацијама, попут какве мислеће животиње. Камен је мисаоно и осећајно биће, као што су то биљке, звер и човек. Звезда која сија тражи да је гледамо, и да нисмо одвећ обузети собом разумели бисмо њен језик у поруке.“[2] Те поруке се находе у поезији Небогледног пева,  комплексном с/певу песникиње  Валентине  Новковић.  За чије читање су потребна знања  која омогућују  потпунији доживљај ове моћне поезије.  Зато и ове уводне  назнаке. Ова песникиња   поред писања поезије води и  објављије  разговоре с песницима из земље и света, преводи и пише о поезији.  Све то без сумње има утицаја на поезију коју ствара.


У основи њене поезије находи се  цивилизацијско и  лично искуство,  оно што се у генима находи што се  уз дубоко промишљање и песничку имагинацију  вазноси у стихове духа и логоса. Та поезија је  својеврсна верикала која  почетке има у претку - пећинском човеку. Песник је, каже Перс постојао и у пећинском човеку, он ће постојати и у човеку атомског доба, јер је неодвојив део човека. Из поетске неопходности, спиритуалне неопходности, створене су чак и саме религије, и помоћу поетске лепоте (Захваљујући њој) искра божанског живота засвагда је у људском белутку.

 Искра божанског живота је и у поезији  ове троделне збирке чија реч светли на све стране. Њена светлост обасјава минуло, отвара прозоре будућег (небеског). Она призива мишљење да ниједан човек који је постојао није умро[3]. Претворио  се у светлост и као такав  постоји и даље. Архетипски симбол светлости у овој поезији има духовно значење објављује се у логосу који божанска промисао и песничка имагинација претварају у поезију моћне сликовитости и мотивско - тематског лука. Небогледног.

 Тројство сазвежђа песама Бразде милости божје“,   Ражане туге, преслана јутра, и Овоземје небу  сплићу  комплексну  тканицу духа  модерног поступка. Испред сваког циклуса је  зналачки изабран мото који симболише улазна врата у храм с/пева.  Кратка молитва А. Савина: 

Господе,
дотакни се Срца мога
као очију слепог од рођења

да први пут  у животу
— прогледам!

 

уводи читаоца у духовне сфере првог сазвежђа (круга) певања. Флуиди молитвеног  тона мелодом душе  струје кроз певања у којима је ехо што од искона  указује на потребу за спознајом земаљског,  и вере у небеско. Отуда   учење песмом чије је исходиште  у молитвама, у меморији језика,   речима и синтагмама. Чија  трансценденталност омогућује да се  испише „Ћуталиште“ да се „Душоловка“  сажме у стихове зреле густине који су изван знаних матрица, и задатог пева. Песме настале из духовне потребе у којима се искуство симблимише  у теме што одсликавају  пут спознања. И певања

 „ Да би истинског себе спознао“.

Песникиња ствара свој свет из знаног повезујући умно и заумно, уобличујући песме које су својеврсне бројанице и бразде милости божје.  Симболика и метафоричка страна речи бразде указује на тематску просторност, сугерише човекову потребу да остави траг. Песме -  својеврсне посланице које алегоријским  исказима воздиже  и  у сакралне  сфере. Кад умине пев са реминисценцијама на хришћанске обреде са садржајним окосницама и семантичким вертикалама уоквирују тему песме.  Њена лексика     открива и место рађања песме. Восак. Тамјан.  (Тамјаном сам ближње призивала...) Плашт. Новчићи. Река... потврђује језичку бриткост, луцидност, умеђе да се  имагинативност уобличи у тему пева...да се асоцијативност изрази кроз призиве мотива што казују о прецима...То је оно што остаје Кад умине, када се искуство живота и певања сублимира у стихове:

               И крик памти радост појања.

               Кад утихне.

 

Све је у сагласју оног што остаје и што је било, слика, звук и реч. Алузија, евокација, и симбиоза наративне и поетске густине  из које се оглашава дистих:

            

             И бол има мати

             Кад умине

 

Док  пише ове стихове песникиња као да се налази у храму своје песме. Каже: „Грудва сам на  длану / Господњем... „из чега одвија свитак песме великог семантичког, и симболичког, потенцијала  отвореног за дубља рашчитавања.

 

Ако  се  на наличје виђеног изврнем  

хоће ли ме по браздама, милост Божја

препознати?

 

Реч - тема бразда (е) се може схватити и као песма, траг који песник оставља. Валентинина песма је препознатљива, она се се рађа у промишљању земног, у служби Господу, густим сплетовима назнака са  аутентичним везовима певања. Који казују о поетици ове особене песникиње: „Недовршено плетиво мустрама се опире, / како најежен у крајеве што с маслинама /древнују?“ Она је на свом путу, њена песма је храм и молитва који су фон и звон  певања:

 

Ако си камен што друге спотиче,

Храмању се сопственом не чуди.

Шгргут ако си појању туђем, ниједна ти

свирала неће одјекнути.

 

Можда би у неком студиознијем урањању у ову поезији  чули и глас Момчила Настасијевића. Из древности речи, настојања да се види онострано, искаже заумно, чује имагинарно. Стих  „Небогледну имаће душу“ нит је поетике што метафизичко претаче у реч  која је у дослуху са  Речју у почетку. Није ли то Светлост која је симбол живота и љубави.  У религиозном искуству човека ватра и светло представљају архетипске симболе. Као најнематеријалнија од свих појава, светлост се од давнина доводи у везу са појављивањем светог, материјализацијом божанског присуства.

Песникиња  се позива на  речи Николаја Велимировића које обсјавају  њена певања, које су кључ за одгонетање подтекстуалног у садржајним  оквирима песме  

 

Песму наћи треба

коју ће срцем исписати онај

Ко те пре проговора озборио.

А тек си у назнакама времена сневао.

Себе заузврат не нудећи.

Песникиња успева да упесми поетику исписивања песме, да у знано удахне свој дух песнички, палимпсестном придода своје појање на путу спознаје. Она потврђује Беконово мишљење о божанству поезије, док се поезија све више објављује као космос. Сазвежђе песама овог с-ПЕВА  ОВОЗЕМЈЕ - НЕБУ даје „одговоре“  утемељене на баштинском духу логоса, отвара нове просторе  поетске космогоније, потребе да се дослути вечно и метафизичко.   Мото:  Зато је наша свакотренутна дужност: Пењати се ка небу, пузати ка небу, трчати ка небу, летети ка небу. (Св. Јустин Ћелијски.) Може се разумети као п „упутство за читање“ ове поезије духа логоса и космоса. Небо је од памтивека било човекова вера да је станиште вечног. Да је горе Бог. И одговор земаљском. 

Малармеовску теорију религије: ако Бог потиче из језика коме треба да се врати, тај језик је до те мере прочишћен и стога се с правом може тврдити да је он по себи последња религија. И песма је религија душе. У Новоме завјету небо је симбол оностраности и духовнога јединства с Богом; краљевство небеско означује нове односе људи и Бога и истозначница је краљевству Божјем. Библијска духовна симболика појма неба преузета је у хришћанству. Песничка реч је вишезначна она не нуди једну слику и један смисао: песничка је баш зато што је широм отворена

Валентина Новковић песму сплиће из унутрашњег промишљања, духовног доживљаја и поимања тема које имају универзална значења.  Зна да  речју отвори онострано, да истакне шифре које помажу  да се разуме вишезначна  библија песме. Која је отворена за за сваки дух и за различите доживљаје и сазнања.

Метафоре и алегорија карактеришу певања  са скривеним смислом  који се открива у студиознијем  гонетању песама.

  

  Бол има спорост пословица  

  и брзину језика када се

  у коштац са собом ухвати. 

 

Песникиња сажима у стих мотиве на начин како  настаје  пословица кроз времена из причања. Суштина је у гномском уобличавању којим се тематско сублимише  у симболику. Изазовна за тумачење  је песма БЕЛИНА. Кључ  разумевања  у посвети  деди Војиславу омогућава да се визија оваплоти у стихове. И призоре које „овдашњи, ретко умемо видети“. Привид се објавио у речима песме, у призорима који причају о кућној атмосфери. Речи:  овоземје, подне,  деда, ангели, шпорет, баба, баница... сплићу песму „јаве и сна“. Завршни стихови:

 

Све док зид и зрен дедина једно не

посташе у белини што сваког од нас,

у час незнани, тишином опогледи.

 

Два плана збитија што казују о овоземју и метафизичком доживљају обезбеђују снагу универзалног поимања и да, при томе, сама песма има препознатљиву реалност  која се очитује у памтљивом призорима. У есеју „Херметична песма[4]песник каже „све је у самој песми, али тако да није самим песником постављено. Ништа, међутим, у њој неће наћи онај ко не уме да зарони...“

 Како је доживљај дела  индивидалан чин читалац ће кроз своја поимања  разумети песму.

 У понеким песмама песникиња  оставља оЗнаке  које су могући кључ читања. У песми „Трећи“  са мноштвом метафоричко- симболичких описа отворених за различита читања јавља се  лик Аска. Призива  знану причу „Асака и вук“ која   приказује вјечиту борбу између добра и зла, лијепог и ружног“ говори о луцидности песникње да својим певањем  надопуни знано. Њене слике  црпе из баштине кључне појмове који доприносе небогледном пев/ању  и казују о свеопштој повезаности. О езотеричном, о слутњи, о унутрашњим оком виђеном, о доживљају  који се објављује у стиховима песме „Без клијања“.

 

Како је скучено док се

лелујам у испарењима што

се даном називају, Аладин

Нисам ни наргила која опева

туге бресквиног цвета.

 

        Реч Аладин призова знану причу  и нека је врста кључаонице кроз коју се видно поље пева/ња приказује као позорница земаљског и небеског  чија се универзална вредност очитује у асоцијативним испламсајима  тематских кругова... Особевости  Валентининог  певања доприносе неологизми и синтагме. Она уме да сажме тему песме у реч, зна да личном обезбеди снагу универзалног, и да при томе песма у песми заокружи  тематизовано.   То су гномске песме суштинског набоја у којима је акумулирано искуство хроноса и логоса. Језгра у које се песма слива и из којег избија... са ореолом духовности што  озарује светлошћу спознања. Ево примера: Очи невидилице...  два слепа ока. Костури обећања. Небогледан душа. Панцири скамењених сећања. Венчић лечебни... о чему се може студиозније писати.

Озборило се метафизичко, објавило духовно, у песми  из конкретне стварности под називом  „Удови времена“. У мудроливном ткању песме је породична тема што казује о оцу, о мајци, о пролазности, o суочавању са старошћу, и забораву, јер и сећање , као у песми „Храмање“ постаје белина. Али „душа слепилом не обољева“ она је светлост што обасјава изнутра. Из које изасјава метафизичко биће песме што складно повезује квргаво јутро и сцену коју упесмљује. Проживљена, остварена је с осећањем за тему и теме које упесмљује сугерише биографски дискурс ове поезије као и духовне потребе да се на белини остави траг. Траг који ће небогледни пев опесмити божјом  светлошћу логоса и гласом поетесине душе. Траг–путоказ који Небогледни пев оставља у наслеђе поезији, читаоцима и тумачима. И ниње и присно.

 

 

Трешњевица – Ниш, Сретење Господње, 2023.

 

 

 

 

 

           


[1] Тиодор Росић ДОМИНАНТНЕ КОСМИЧКЕ ТЕМЕ У САВРЕМЕНОЈ СРПСКОЈ ПОЕЗИЈИ

[2] Никола Тесла

[3]  Тесла: Смрт не постоји, а самим тим сазнањем, нестаје и страх од исте. И запамтите: ниједан човек који је постојао није умро. Претворили су се у светлост и као такви постоје и даље.

 

 

 

 

[4] Бранко Миљковић

Стојан БОГДАНОВИЋ: ЕХО ТРАГЕДИЈЕ

Стојан Богдановић     Овде неће бити речи о трагедији као књижевном делу, нити о њеној структури, нити о њеном историјском усавршавању и...